Alpackor

Idag så valde jag och Emma att ha en skritt tur på Manny och Goldie.
VI ryktade de sedan sadlade vi och tränsade vi.
Manny ville sticka hela tiden när jag höll på med sadeln.
När vi var klara så satt vi upp och skrittade iväg.
Märkte direkt att Manny var riktig stissig. Gjorde halv halter för att lugna ner honom, det funkade lite.
Sen när vi var en bit ifrån hagen så börjar han vända hem. Han vänder bara på kroppen. Så jag vände tillbaka han och tryckte lite lätt på honom han gick en bit och vände han gjorde så ca 5 gånger. Sen till slut så gick han fram och blev genast stisig förstod inte varför.
Sen så kommer vi till hagar där det finns Alpackor och bara sådär så galoppera en alpacka mott staket, Manny blir så rädd att han nästan stegrade åt sidan han var på väg att skena hem. Jag lugnande ner honom snabbt. Försökte få han fram men han vände på en milliskeund och där så började han trippa nåon meter fram och jag kände hur hela han spändes och ville bara springa där ifrån stoppade han igen och satt och smeckte honom ville inte klappa då det kan öka deras hjärtslag/puls.
När jag ska sitta av för att lugna honom bättre och få förbi honom så gör han typ 2 GIGANTISKA skutt framåt. Och började trippa igen sen kom det 2 bilar och han blev sjukt stissig så jag satte av. När jag hade suttit av så smeckte jag honom och gick förbi lamorna vi gick lite stannade gick stannade och höl på så tills vi var förbi de.
Sedan vände vi hem då det ändå var en bitt hem och vi skulle bara skritta.
Gick bättre att gå hemåt förbi de då det inte var lika farligt.
Båda hade suttit av då vi ville vara på den säkra sidan, vi vill ju inte utsätta varken oss eller hästarna för fara.
Vi gick med en bit med de hem för att de skulle stissa ner sig. När de var lugna så satte vi upp och red hem.
Han blev lite stissig då men inte lika mycket som innan.
Han har varit väldigt stissig och bråkig senaste tiden..
Vi vet inte varför eller vad vi kan göra?
Någon som vet?!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: