Hoppat idag

Idag vid halv fem så åkte jag och mamma upp till Bokeslätt för att jag skulle få vara med i en hoppgrupp.När jag kom ditt så kom Emma en stund efter mig.Vi båda skulle få rida i den gruppen. (förklara i slutet varför)

Vi kom dit och väntade en stund sedan fick vi reda på vilka hästar vi skulle ha.Jag fick Alf och Emma fick Buddy

Vi gjorde iordning hästarna och gick sedan ut i ridhuset.När vi hade satt upp så fick Alf ett gummiband och Mattis (instruktören) sa en del saker till mig vad jag skulle tänka på då jag red Alf eftersom det blåste väldigt mycket.Jag fick nästan ont i öronen.Men han sa en del för att Alf är väldigt känslig för ljud.Jag skulle börja ha väldigt korta tyglar på Alf redan i början.Alf var extra pigg ochså bara för att det blåste.Men vi red han blev väldigt rädd en hel del i hörnen så han hoppade till väldigt mycket.Men jag var lugn och koncentrerade mig.Sedan så blev det lite värre så Mattis sa hur jag skulle göra riktigt bra tips.Han är väldigt duktig måste jag säga.Men sedan skulle vi trava han sa åt mig att blanda lite i traven ibland ha kort trav och ökad trav och vanlig för att kolla så Alf lyssnade på mig.Och det gjorde han ibland så blev han lite piggare och ville springa men jag bara saktade ner honom lite.Sedan skulle vi rida typ som en åtta över bommar som låg på marken.

Bild:

 
Så skulle vi rida sedan skulle vi blanda lite med kort trav och ökad trav.Det var väldigt kul.Alf gick på bra.Han är riktigt duktig på att ha kort trav.Men han ville inte riktigt öka traven så jag vi skänkla på en del.

Sedan skulle vi ett hinder först och det var det blåa till höger.Här är en bild på hur vi skulle göra det.Vi skulle komma i trav och få svängen så bra som möjligt.

Bild:

Här skulle det också bli som en åtta.Ni ser start följ bara den gröna sedan den brun/röda och sedan den blåa.Så skulle vi hoppa 5 gånger ungefär var.Det gick bar vi skulle som sagt komma i trav.Han blev lite seg första gången men fick honom över hindret.Hindret var på 50 cm.Sista gången så började han galoppera och då skulle vi hålla igång de i galopp och iså fall komma en gång till på hindret.Och efter det var det dags för banan.Här kommer en

Bild:

Hoppas ni förstår.Det var riktigt kul.De röda låg till en början för mig Emma och en till på sockerbitten.Och det blåa och gula för mig var på 50 cm.Banan gick bra hade problem vid 3 hindret han ville inte komma bakom konen (Den bruna cirkeln) Även fast jag drog och tryckte med vänster skänkel.Andra gången så satte han upp de rodda bommarna högst upp på sockerbitten så blev de 40 cm innan när de log så var de 20 cm.Och det blåa till höger var fortfarande 50 cm.Men det blåa till vänster närmst läktaren höjde han till 60 cm.Blev jätte glad att att jag fick hoppa det.Det gick bra vid 4 hindret så stannade han precis innan och sen hoppade han.De andra gick väl ochså bra :D Har bara ett problem när jag ibland hoppar jag lutar mig för mycket fram.Första banan så lutade jag mig som man skulle.På andra rundan så blev hälften bra och andra dåligt (för hur jag lutade mig) Det är för att jag har blivit lärd att luta mig mycket framåt.Men nu när jag lärt mig hur man igentligen ska göra så gör jag så.Men Alf ville fortfarande inte rida runt konen närmst läktaren så fick hoppa om 4 och 5 hindret så han runt konen.Och det gick :) Blev så stolt över Alf.Tyckte annars att lektionen var väldigt rolig,minnesvärd och lyckad.Gillar verkligen Alf han är toppen ♥

Har bara en video när jag hoppar 40 cm och 60 cm.Ville inte ha några bilder.Videon kommer upp idag.

Jag och Emma skulle ta en privat lekton för att hoppa.Men det gick inte så fick turen att få vara med i deras hoppgrupp:D Det blev billigare och roligare.Vi blev jätte glada för att vi fick den möjligheten :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: