Berättelse

Tänkte varanan dag lägga in 1 kapitel av en berättelse som jag har gjort.Här kommer första.

OBS : Kanske inte blir varanan dag då jag går i 7:an och har läxor mm.Men ska försöka få upp ett kaiptel varanan dag.

 

        Vildhästen

Alice satt på sitt rum och läste en bok om mustanger. Alice är en tjej på 13 år som bor med sin mamma och pappa. Plötsligt så hör hon en vassa gå sönder sen så hör hon hur henne mamma skriker på sin pappa. Alice försöker inte bry sig. Men det går inte. Hon stormar ut i köket där de bråkar och så tar Alice ett glas  och slänger det i marken och skriker  ’’nu får ni ta och ge er!! ’’

 

Sedan går Alice ut och tar sin cykel och cyklar ner till stallet som ligger en bit ifrån hennes  hus. Tankarna snurrar i Alice huvud. Efter några minuter så är hon framme.

-Hej Alice !

 

Ropar en röst, Det är Kajsa. Hennes  bästis

 

-Hej Kajsa! Ska du rida?

 

-Japp jag tänkte fixa Prins nu, vill du hjälpa till?

 

-Visst sa Alice med ett leende  på läpparna.

 

De gick tillsammans till hästen Prins. Prins är ett stort Arabiskt fullblod med päls färgen fux. Alice gick och hämtade hans rycktsaker och började sedan att rykta Prins med Kajsa.

 

-Du Kajsa?

 

-Ja Alice?

 

-Jag tror..

 

-tror vad?

 

Sa Kajsa med en misstänksam röst.

 

-Jag tror att min mamma och pappa ska göra slut.

 

-Va?! Varför tror du det?

 

Sa Kajsa med en arg och sorgsen röst.

 

-De håller på att bråka. Och ibland så går saker sönder.

 

-Ussh stackars dig.

 

-Tack, tror jag.

 

Sa Alice med en sorgsen röst. Hon var ledsen och rädd för det värsta.

 

-Så Prins verkar klar nu. Jag ska hämta sadeln och tränset. Kommer snart.

 

-ok jag väntar här.

 

Kajsa gick iväg. Efter en stund så var hon tillbaka. Hon slängde upp sadeln på Prins som inte brydde sig. Sen så spände hon sadelgjorden. Sen så satte hon på tränset, hon fick problem med tränset. Prins ville inte öppna munnen. Men Kajsa gav sig inte, hon stoppad in fingret och för att få han att gapa och det gjorde han. Prins gapade och då stoppas hon in bettet. Bruno hattade bett. Han gapade hela tiden när han hade det i munnen.

 

-Så då är han redo. Jag går ut till ridhuset nu. Ska du kolla?

 

-Visst.

 

Jag hade ändå inget annat för mig. Kajsa ’s grupp började med att skritta i höger varv, sedan efter en stund så ökade de till trav och gjorde arbets  trav. Sen fattade de  galopp och höll sig på små volter  vilket var svårt. Sedan fick de hoppa 80 cm. Kajsa var jätte duktig. Alla var det. Även Alice hon hade ridit sen hon var bara 2 år. Efter 30 min ridning i ridhuset så red de utt. Alice sa hej då till Kajsa för att Alice skulle hem. Alice tog sin cykel och cyklade hem. När hon kom hem så stod det väskor och lådor utanför.  Alice gick in och sa…

 

-Varför står det lådor och sånt här utanför?

 

Alice var bekymrad och anade de värsta.

 

-Gumman..

 

Sa Alice mamma med en tung röst. Man såg att hon hade dåliga nyheter.

 

-Ja..?

 

-Du och jag ska flytta. Din pappa och jag ska skiljas.

 

Plötsligt så kände Alice hur hela världen föll i bitar. Hon blev helt bleck i ansiktet. Hon sprang upp på sitt rum och tog sina porslin hästar som hon hade fått av sin mamma och pappa och slängde de i golvet av ilska och sorg. Alice blev nu ännu mer förbannad så hon tog sin vass och lyfte den i luften för att kasta den. Plötsligt så grep nån tag i hennes  arm och stoppade henne. Hon vände sig om och där stod Oscar, hennes kille. Alice grät. Hon hade inga ord… hon hade bara sorg inom sig.

 

-Alice lugna dig.

 

Oscar hade en lugnande röst. Alice hade fortfarande inga ord. Hon var helt förlamad. Oscar tog sakta vassen och ställde ner den. Sen gav han henne en puss på kinden.

 

-Hur mår du?

 

Sa Oscar.

 

-Inte alls bra…

 

Sa hon med en tung röst.

 

-Vet du var ni ska flytta?

 

Alice tänkte efter. Plötsligt kom hon på att

 

________________________________________________________________________________

Bra? hur tycker ni den är än så länge?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: